Ing. Hana Málková, PhDr. Iva Málková
Asi to každý znáte. Často se stává, že nejíme jen tehdy, když máme hlad, ale k jídlu jsme provokováni nejrůznějšími podněty. Ať už to jsou podněty zvnějšku - jak na nás působí okolí, a nebo z našeho nitra - tedy emoce a myšlenky. Tento týden si tyto podněty (tzv. spouštěče k jídlu navíc) popíšeme a vy se budete snažit je odhalit a vypátrat ve vašem životě. Vyberete si jednu oblast, která se vás týká a budete mít chuť v ní učinit nějakou změnu. Nezapomeňte na pravidlo postupných změn, čím menší změnu uděláte, tím je trvalejší, proto se nesnažte měnit vše naráz, ale raději postupně po menších krůčcích. I když se vás třeba bude týkat více oblastí, které tento týden probereme, vyberte si jen jednu dílčí změnu, kterou budete trénovat. A vyplatí se začít oblastí, která je pro vás jednodušší, úspěch vás bude motivovat do dalších změn.
V tomto článku se zaměříme na podněty vnější - tedy jak nás vnější okolí ovlivňuje, láká a vybízí k tomu, abychom jedli, i když zrovna nemáme hlad.
Základem je si tyto podněty uvědomit, spouštěče odhalit a pracovat na tom, jak je ze svého života odstranit, případně omezit, a pokud to nelze, jak na ně reagovat jinak než jídlem.
Toxické prostředí kolem nás
Když vyrazíte do kina, kupujete si k filmu popcorn a nějaké dobré pití? Dáváte si ke kávě nějaký sladký zákusek? Láká vás stánek s pizzou, který míjíte každý den cestou domů? Nebo třeba u večerního seriálu slupnete pytlík brambůrek, protože je zrovna váš partner otevřel?
Jídlo už dnes nefunguje jen k uspokojení fyziologických potřeb a spouštěčem pro jedení přestává být hlad. Jíme tehdy, když ucítíme vůni jídla, když vejdeme do kina nebo kdykoli nám někdo něco nabídne.
Proč tomu tak je?
V dnešní době nás obklopuje prostředí, které neustále láká něco konzumovat. Už když ráno vyrazíme do práce a procházíme kolem pekárny, ze které se line vůně čerstvě upečených koláčků, kdo by odolal? V kavárně dostaneme ke kávě kousek čokolády nebo sušenku, kterou bezmyšlenkovitě sníme, přece ji tam nenecháme. Po příchodu do práce se k nám zase rozbíhá kolegyně a přináší oblíbenou čokoládu, kterou automaticky spořádáme, i když jsme zrovna po snídani a na čokoládu jsme ani neměli chuť.
Toho, že jsou lidé podněcováni k jídlu jinými podněty než hladem, hojně využívají obchodníci. Na reklamu hamburgerů, sladkostí a dalších dobrot s nepříliš vhodným složením se vydávají všude po světě miliardy, zatímco na propagaci správné výživy je financí poskrovnu.
Dnes mluvíme o tzv. toxickém prostředí, které nás provokuje k jídlu, i když nemáme hlad. Obklopuje nás prostředí, které je plné pestré a stále sofistikovanější nabídky. Uvědomte si, jak nás okolní prostředí neustále nutí ke konzumaci, ať už je to reklama, dostupnost jídla 24 hodin denně, nabídka jídla tam, kde to nemá co dělat (např. popcorn v kině), velká cenově výhodná balení, způsob stravování "all you can eat" nebo forma "all inclusive“ na dovolených. Současný svět reklamy potravinářského průmyslu je v jednoduchosti aplikovaná psychologie, která se snaží neustále provokovat k tomu, abychom něco konzumovali.
Je velice důležité učit se umět reagovat na vnější podněty toxického prostředí jinak než tím, že podlehneme a jídlo si koupíme a sníme.
Toxické prostředí asi jen tak nezměníme, ale můžeme změnit míru, do jaké na nás bude působit. Je to pouze na nás, jak se nám podaří v tomto prostředí fungovat.
KROKY PRO ZVLÁDNUTÍ TOXICKÉHO PROSTŘEDÍ
Odhalte spouštěč
Pokuste se identifikovat podněty, které vás provokují k jídlu „navíc“, uvědomte si je a pak se postupně učte jim odolávat. Výborně v tomto ohledu fungují záznamy vašeho jídelníčku. Zkuste si alespoň týden zapisovat, co jíte, kromě snědeného jídla si zapište vždy i místo a situaci, ve které jste jedli. Tabulky pro záznam si můžete stáhnout zde. A nebo využijte program Sebekoučink, kde si můžete poznámky připsat do poznámky dne.
Spouštěč vylučte nebo omezte
Nejjednodušší je spouštěč k jídlu vyloučit. Potraviny, které se odnaučujete konzumovat, raději vůbec nekupujte. Pokud doma ty brambůrky mít nebudete, tak je nesníte. Nakupujte podle předem promyšleného seznamu, který neobsahuje "nevhodné" potraviny.
Pokuste se odhalit marketingové triky prodejců, tím budete nástrahám lépe čelit (ignorujte stojany u pokladen, stojany se speciálními nabídkami, akcemi a ochutnávkami, výhodné nabídky, tři balení za cenu dvou apod.).
Nedokážete odolat a nezastavit se pro koláček v pekárně, okolo které chodíte každý den do práce? Láká vás stánek s pizzou, který míjíte každý den cestou domů?
Choďte z práce a do práce jinou cestou, vystupte o zastávku dřív, vezměte to oklikou, přejděte na druhou stranu ulice, zkrátka se snažte jít jakkoli jinak, abyste nemuseli procházet okolo vašeho lákadla. V obchodě raději vůbec nechoďte do oddělení se sladkostmi apod.
Pokud nejde spouštěč vyloučit, pokuste se ho alespoň omezit.
Odnaučovanou potravinu ukládejte mimo dosah (oříšky nebudou na stole, ale v horní polici spíže, čokoláda nebude v šuplíku pracovního stolu, ale ve vzdálenější skříni). Nenakupujte zlevněná velká balení, kupujte malá, pokud možno jednoporcová balení. V restauraci nebo jídelně si řekněte rovnou o menší porci, je to jednodušší než jídlo nechávat na talíři.
Nejde-li ani to, naučte se na podnět reagovat jinak, chcete-li jíst, zvolte vhodnější, méně kalorickou variantu.
Dokud se nezmění toxické prostředí, je třeba, abyste se změnili vy. Vy jste pánem situace, naučte se chovat svobodně podle svého rozhodnutí a nebuďte otroky vnějšího prostředí.
Komentáře je možné psát až po přihlášení.